Gastroskopi nasıl yapılır?

gastroskopi3Gastroskopi için 8-10 saatlik açlık dışında bir ön hazırlık gerekmez. Pratikte kalhvaltı edilmediği takdirde kişi gastroskopi yapılması için hazırdır.

Mide boşalma kusuru yaratan bazı hastalıklarda daha uzun süreli açlık veya bir kaç gün sulu diyet gibi ön hazırlık gerekebilir.

Randevu oluştururken kişinin kullandığı ilaçlar sorgulanmalıdır. Özellikle kan sulandırıcı ilaçlar gastroskopi sırasında alınacak biyopsi, polip çıkarılması gibi işlemlere bağlı kanama riski oluşturabilir. Bu nedenle bu tip ilaçların işlemden ortalama beş gün önce kesilmesi gereklidir; bu süre kullanılan ilaca göre değişebilir.

İşleme başlamadan önce bir damar yolu açılır, hasta sol yanına yatırılır, endoskobun rahat yutturulması ve hasta tarafından ısırılmaması için bir ağızlık yerleştirilir.

Sonra damar yolu aracılığı ile verilen ilaçlar yardımıyla hastanın uyuması sağlanır (derin sedasyon / ameliyathane dışı anestezi).

Hasta uyuduktan sonra ağızlıktan geçirilen gastroskop ilerletilerek yemek borusu, mide ve oniki parmak bağırsağı incelenir, varsa anormal bulgular değerlendirilir. Merkezimizde görünüm normal olasa bile, daha ayrıntılı yorum yapabilmek için uygun yerlerden bir kaç örnek alınır, bu sayede çıplak gözle yorum yapılamayacak, intestinal metaplazi, displazi, Helicobacter pylori (Hp) bakterisinin varlığı gibi durumlar mikroskopik incelemede değerlendirilir. Anormal bulgu görülürse buralardan hedef biyopsi alınır. Polip saptanması durumunda polip kesilerek çıkartılır (polipektomi). Kanama odağı saptanması amacıyla yapılan gastroskopide odak bulunabilirse, kanama durdurucu tedaviler yapılabilir.

Tanısal gastroskopiler genelde 10-15 dakika sürerken, tedavi amaçlı işlemler daha uzun sürebilir.

Hasta işlem sonrası derlenme odasında dinlendirilir ve birimden ayrılacak kadar toparlanınca gönderilir.

İşlemden yaklaşık iki saat kadar sonra yiyip içebilir.

Anestezi için kullanılan ilaçlara bağlı dikkat dağınıklığı genelde 4-5 saat sürebilir. Bu nedenle işlem sonrası özel dikkat gerektiren işler (parasal işler, finans işleri, motorlu araç kullanımı, vb) en az altı saat yapılmamalıdır.

İlişkili Yazılar

Free Joomla templates by Ltheme